17 czerwca 2016

Usuwanie zaworów EGR

EGR (Exhaust Gas Recirculation) to układ, którego zadaniem jest obniżanie ilości emisji NOX-ów (tlenków azotu) w spalinach. Działanie układu polega na ponownym doprowadzeniu spalin do kolektora ssącego, których ilość zależy od aktualnego obciążenia silnika. Przy większym obciążeniu zawór EGR przymyka się, aż do momenty całkowitego zamknięcia gdy silnik osiąga około 3000 obr.

Niestety układ EGR to głównie problemy dla właściciela pojazdu związane z jego awariami. Najczęściej występującą awarią jest zacięcie się EGR-a, gdy jest on otwarty, mamy wtedy do czynienia z niesprawnością podobną do tej kiedy nieszczelny jest układ dolotowy.

Awarie EGR-a można rozpoznać po tym, że samochód zaczyna bardzo mocno kopcić i najczęściej komputer silnika przechodzi w tryb awaryjny co obrazuje kontrolka Check Engine. W niektórych przypadkach silnika nie można odpalić albo gaśnie on zaraz po odpaleniu. W przypadku gdy w naszym samochodzie równolegle obok zaworu EGR występuje filtr cząstek stałych (DPF / FAP itp.) może także on ulec zapchaniu, a w skrajnych przypadkach nawet całkowitej awarii. Dodatkowa wadą EGR-a jest zanieczyszczanie układu dolotowego.

Jak widzimy zawór recyrkulacji spalin, podobnie jak filtr cząstek stałych przysparza nam naprawdę sporo problemów, szczególnie w autach użytkowanych głównie w mieście.

Przykładowe realizacje:

Fiat Corma 1.9 16V JTD 150KM

Dla bezpieczeństwa modyfikację mapy wykonaliśmy przez złącze serwisowe BDM.

efr_croma_1 efr_croma_2 efr_croma_3 efr_croma_4

Opel Zafira 1.9 16V CDTI 150KM

Dla bezpieczeństwa modyfikację mapy wykonaliśmy przez złącze serwisowe BDM.

efr_zafira_1 efr_zafira_2 efr_zafira_3

Volkswagen Caddy 1.6 16V TDI CAYD

Sterownik Continental SIMOS PCR2.1 jest zabezpieczony przez producenta aby nie można było modyfikować map. Nasze zadanie polegało na odblokowaniu sterownika przez złącza serwisowe i późniejsze usunięcie zaworu EGR przez złącze diagnostyczne OBD2.

caddy_egr_1 caddy_egr_2 caddy_egr_3 caddy_egr_4